2.3.10

Kui suu vaikib, siis silmad räägivad

Ma nägin eile suuri kurbi silmi, ahastavaid, abipaluvaid, lootusetuid - ma ei teagi täpselt, mida need väljendasid, aga nad vaatasid mulle otsa ja jäid mind piinama. Ma mõtlesin, et kus ma selliseid silmi näinud olen. Ja täna sain aru. Olen elanud maal ja näinud süütute loomade hirmu täis silmi....

See naine oli mässitud üleni rätikuisse, mis jätsid avatuks vaid silmad. Ta käsi toetus pisut väljaulatuvale kõhule, arvatavasti kandis ta last. Ta oli just väljunud bussist ja järgnes teisele, mobiiltelefoniga kõnelevale naisele.

Mul on siiani kõhe tunne, kui sellele mõtlen.... Aga küllap ma dramatiseerin asju üle. Loodetavasti... Kuigi jah, alles see oli kui üks noor naine teleri vahendusel turvalist paika Ameerikas palus.

Viimastel päevadel olen siinkandis sageli märganud naisi, kel vaid silmad katmata on. Neil on üsna ebamugav juba kasvõi seetõttu, et ühe käega näokatet kogu aeg tagasi hoidma peavad, takistamaks sellel silmadele libiseda. Ma saan aru, miks nad seda Afganistanis kannavad ja milleks neil lisaks veel võrk silme ees on, aga ma ei saa aru, miks nad näokatte siin, Ameerikas, ette tõmbavad.

Küsiks, aga ei julge, sest alati on neil naistel saatjad kõrval...

15 kommentaari:

Eve ütles ...

Kahjuks näeb naisi, kel vaid silmad katmata, üksjagu palju ka Soomes...

Siiri ütles ...

Nad on harjunud ennast pidevalt katma lapsepolvest alates ning harjumusi ei saa muuta. Nad tunnevad ennast turvaliselt ja ilma katteta alasti. Lihtne. Teinepool on vaatab meid tihti selliselt nagu meie neid vaatame. Arusaamatult.

Silva Kiili ütles ...

Siiri, aga lapsed ei kanna ju? Nad hakkavad seda tegema mingist east alates. Khaled Hosseini kirjutab oma raamatus, et nad teevad seda enese kaitseks. Ma pole Afganistanis käinud, aga ma arvan mõistvat neid mingil määral. Ameerikas ei mõista. Nad ei saa ju osaleda kõiges, mida ühiskond pakub. Näiteks ma pole diplomaatilistel vastuvõttudel kedagi näokattega märganud - kuidas sellisel puhul süüa või juua? Ka ei näe ma kunagi kedagi spordisaalis või ujulas. See pole ju võimalik. Aga loodetavasti on see nende vaba tahe...

Siiri ütles ...

Tudrukud peaksid ennast katma hakkama teismelise ikka joudes. Kuid kui tudrukud (naisterahvad) palvetavad voi Koraani loevad peavad nad kaetud olema olenemata east. Seega Moseesse minnes, on koik tudrukud kaetud. Ka koolis kaies on nad kaetud (ka Pohja Ameerika islamikoolides). Tihti jargivad nad ema eeskuju ja hakkavad ennast katma juba enne teismelise ikka joudmist. Kate saab nende loomulikuks osaks valjaspool kodu. Loodan minagi, et enamasti on see nende vaba tahe, kuigi despootlike isasid on igas kultuuris. See on pea katmisest. Naokatmine pole tegelikult kohustuslik. Naiteks palverannakul Mekasse ei tohi naise nagu olla kaetud.
Mis puutub sportimisse siis seda on voimalik ka pead kattes teha. Isegi ujumiseks on tegelikult eririided ja peakatted kui googeldad. Olen nainud kuidas suuakse naokattega- nad lihtsalt kergitavad suu juures riide nurga ulesse ja pistavad soogi suhu.
Pikk jutt. Kuid ma arvan tihti, et ega nad nende katete all vaga onnetud olegi.

Silva Kiili ütles ...

Jah, peakattega ujujaid olen ka meie ujulas näinud, aga näokattega mitte. Ma arvan, et see, et Saudi-Araabia atašee abikaasa läänelikult riietub, on vabaduse ja üleskutse märk oma riigi naistele, nii nagu kunagi Türgi riigipea kutsus üles oma riigi kodanikke.
Ma tahaks ka loota, et see on naiste vaba tahe, vähemalt Ameerikas ei peaks neid miski takistama riietuda nii, nagu ise soovivad.

Silva Kiili ütles ...

Nende riietus tekitab tegelikult asjatuid probleeme neile endile, sest neid vaadatakse pisut umbusaldavalt, rääkimata sellest, et nad peavad lennujaamades eraldi kabiinides end alati lahti riietama. See oleks umbes nii, nagu siis, kui ma paksu kihnu seeliku selga ajaksin ja tanu pähe tõmbaksin. Peaks katset tegema. Oleks põnev teada, kas käsevad kohe riidest lahti võtta või viivad mind omaette kabiini ;)

Siiri ütles ...

Ma arvan, et Ameerikas riietuvad paljud just tapselt nii nagu nad tahavad. Ise kandsin ratikut monda aega Ameerikas elades ja seda just parast teatud septembri sundmusi. Sest tahtsin just kuidagi oelda ja teada anda, kes ma olen ja olen selle ule uhke. Tehti ju moslemeid maha nii palju kui voimalik ja poogiti neile ju nii palju vigasid kulge kui voimalik, isegi kui need polnud oiged. Oli huvitav kogemus.

Silva Kiili ütles ...

No just. See ongi see, millest ma eelmises kommentaaris kirjutasin.

Siiri ütles ...

Nende riietus tekitab kindlasti neile probleeme, kuid reageerimine nende riietusele naitab tegelikult laanemaailma kitsarinnalisust ning sallimatust.

Silva Kiili ütles ...

Läänemaailmast võib ju ka aru saada, sest kahjuks tulevad äärmuslikud usuhullud just sellest maailmast. Minul isiklikult pole kellegi vastu midagi niikaua, kui minu ja mu lähedaste elu kallale ei kiputa. Maailmad on erinevad ja kritiseerida pole mõtet, pigem mõista, mida ka siinkohal püüan. Aga enesetaputerroristidest ma aru ei saa, kuigi olen kuulnud,kuidas neid kasvatatakse ja mida neile vaevatasuks teises riigis, taevariigis siis, pakutakse. Aga see on teine teema. Raske teema.

Anonüümne ütles ...

siin laanerannikul olen nainud naokattega naist ainult yhel korral. pearatikutega on paljud, aga naod katmata. kui minu teha oleks, siis usa-s keelaks ma naokatted ara kuna koraan seda pole ette nainud, ainult juuksed peavad olema kaetud. mind valdas oudus ja jube ahistav ning ebameeldiv tunne kui kunagi oma kohalikus ostukeskuses nagin toda naokattega daami, muidugi koos saatjaga.

Siiri ütles ...

Aga miks on see meie asi, kuidas keegi otsustab ennast riietada. Minu arvates on ka teine aarmus, kus noored neiud kaivad tanaval ringi peaaegu et alasti suvisel ajal, samuti ebameeldiv.
Ja miks peame alati, midagi ara keelama, mis tegelikult on igauhe isiklik valik.

TT ütles ...

Ma ei süüdistaks läänemaailma kitsarinnalisuses, ega ju Saudi-Araabias (ja paljudes teistes muslimiriikides) või kah nii riietuda kuidas meeldib - eks ole. Ja seal võid eksimuse eest õige kallilt maksta, ihunuhtluse puhul oled hästi pääsenud.

Kui tõepoolest tegu vabatahtliku moejoonega, siis muidugi enda asi, seni kui kalashnikovi ürbi alla ei peida. Kuid leian, et külalised (immigrandid) peaks ikka peremeeste (põlisasunike) tavasid austama ja seadusi täitma. Rohkem kui 20 aastase staazhiga immigrandina julgen seda öelda.

Mul näiteks ei tuleks pähe hakata nõudma teistes riikides oma harjumuste järgi käitumist aga paraku kipuvad nii mõnedki immigrantide kogukonnad just seda tegema - ja mida religioossem seda ebatolerantsem on suhtumine teistesse.

Muslimi ja üleüldse religioosse kultuuri iseärasusi lahkab väga asjalikult Stanfordi kraadiga Sam Harris oma raamatus "The end of Faith" - soovitan lugeda, siis mõistate kuidas muslimid maailma näevad, ja miks nad käituvad meie arust ebaratsionaalselt.

D ütles ...

Sunniitide traditsiooni järgi peab naine end katma hakkama sellest ajast alates, kui rinnad kasvama hakkavad. Mis vanusest neil pearätt on, ei meenu.

Koraani järgi peab naine katma 1) oma dekoltee, 2) "pikendama" riideid (mida keegi selle all mõtleb, on vabalt tõlgendatav). Juuste katmisest pole juttugi. Mina riietun nagu iga teine Eesti naine (noh, selle vahega, et pluusist ei ripu pool tissi väljas).

Kui lõuna kandis reisin, olen mustas ürbis + pearätt + vahepeal näokate. See on minu vaba valik ja soov kohalike sekka sulanduda (blondi peaga on araabiamaades väga tüütu reisida, parem see peakene kinni katta). Uskuge mind, need ninjastunud naised pole oma kostüümi all sugugi rõhutud :D Miks immigrant lääneriikides endale ürbi selga jätab - te ei kujuta ettegi, kui ALASTI ilma selleta võib end tunda. Minu puhul annab isegi paaripäevane abaya ja hijabi kandmine tunda: kui oled harjunud, et ainult üks mees (või lähisugulased) näevad sind ilma katteta, on VÄGA veider Eestis tagasi olles tavaliste riietega isegi naiste ees olla.

Süüa-juua saab näokattega küll aga see on üsna tüütu. Lennujaamades palutakse passikontrollis korraks nägu paljastada, muud midagi. 3 korda olen ka kabiini väisanud, kuid seal taheti ka ainult nägu näha ja kergelt kätega üle lasta.

Silva Kiili ütles ...

Aitäh selgitamast :)